Lesje doelen stellen

Het stellen van doelen is een hulpmiddel om gemotiveerd te blijven en om goed te presteren. Je kan hier bij denken aan een X aantal kilometer achtereen lopen, zoveel kg afvallen of een 8 op je tentamen halen. Er zijn alleen wel een aantal eigenschappen waaraan een doel moet voldoen wil het een positief effect hebben op je prestatie. Ik zal aan de hand van een voorbeeld uitleggen waaraan een doel moet voldoen en hoe dit werkt.

Het is belangrijk om specifieke doelen te stellen. Stel, ik heb bedacht dat ik ga hardlopen en ik stel mezelf het doel om ‘gewoon mijn best te doen’, dan heeft dit een minder positief effect op mijn prestatie dan als ik mezelf het doel zal stellen ‘ik wil binnen 2 maanden de 10 km binnen het uur lopen’. Als je doel niet specifiek genoeg is heb je geen meetlat van wanneer je tevreden kan zijn over je prestatie. En dat brengt me tot het tweede punt waaraan een goed doel moet voldoen.

Een doel moet meetbaar zijn, of eigenlijk moet het meetbaar zijn of je je doel al behaald hebt. Bij mijn voorbeeld waarbij ik zeg dat ik binnen 2 maanden de 10 km in het uur wil lopen, is mijn voortgang en prestatie goed meetbaar. Gewoon mijn best doen, is een doel dat niet meetbaar is. Want wanneer heb ik mijn best gedaan? Wanneer is het goed genoeg? Zo’n vaag doel werkt niet goed voor je motivatie omdat je nooit echt tevreden kan zijn, of omdat je juist te snel tevreden bent. Beide zijn in ieder geval niet goed voor je motivatie/prestatie.

Hup, hardlopen om mijn doelen te behalen!

Ook is het belangrijk dat je doelen realistisch zijn. Doelen moeten niet te moeilijk zijn, maar ook zeker niet te makkelijk. Een goed doel is haalbaar maar is wel uitdagend. Voor mij is een uitdagend maar wel haalbaar doel ‘binnen 2 maanden de 10 km in het uur kunnen lopen’. Ik zal hier hard voor moeten trainen maar weet dat als ik me aan een schema hou, ik het over 2 maanden zou kunnen. Als je ergens niet je best voor hoeft te doen zal ten eerste je prestatie niet verbeteren, daarnaast zal je ook niet extra gemotiveerd zijn om je doel te behalen. Een onhaalbaar doel is ook niet goed voor je motivatie. Falen werkt namelijk niet bepaald motiverend.

Tot slot is het goed om zowel lange termijn doelen te stellen als korte termijn doelen. Lange termijn doelen zijn belangrijk omdat deze richting geven en ook de eindstreep zijn. Ze fungeren als een soort van droom doel. Korte termijn doelen helpen om je te focussen op kleine verbeteringen en om je feedback te geven op je progressie. Daarnaast is het heel erg motiverend als je een doel dat je voor jezelf gesteld hebt en je deze behaald. Een combinatie van lange en korte termijn doelen zal uiteindelijk tot de hoogste motivatie en de beste prestatie leiden. Nu is het voorbeeld van ‘binnen 2 maanden de 10 km in een uur kunnen lopen’ niet het beste voorbeeld van een lange termijn doel, maar ook bij dit doel zou ik nog kortere termijn doel kunnen stellen zoals: de komende week minimaal 3 keer trainen.

Kortom: zorg dat een doel specifiek genoeg is, zorg dat je de voortgang op een doel kan meten, stel realistische doelen die niet te makkelijk en niet te moeilijk zijn, en stel zowel korte als lange termijn doelen. Als je doelen aan al deze eigenschappen voldoet zal het makkelijker zijn om gemotiveerd te blijven en ook om je prestatie te verbeteren.

Heb jij doelen voor jezelf gesteld?  En voldoen deze aan bovenstaande eigenschappen?

 

2 Comments

  1. l1sanne 18 mei 2013

    Leuk dat je een (bijna niet meer) beginner bent met hardlopen!! Mijn doel is om binnen een maand weer die 5 km aan te tikken en in september ruim 10 km kunnen lopen!!

    Beantwoorden
    • Bente de Heij 18 mei 2013

      Ik zie dat jij ook net een blog begonnen bent, leuk! Ga je nog een schema volgen of ga je gewoon rennen en zien waar het schip strandt?

      Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge