Motivatie vs. Intentie

Iedereen stelt wel eens doelen voor zichzelf. Om die doelen te behalen hebben we motivatie nodig. In ieder geval, dat zou je denken. Uit een onderzoek wat ik laatst tegen kwam blijkt dat motivatie alleen niet per se helpt om je doelen te behalen. In deze post zal ik het onderzoek kort omschrijven en daaruit volgend komt een makkelijk toepasbare truc om je doelen makkelijker te behalen.

Hoe maak je bijvoorbeeld een gewoonte van wekelijks sporten? Uit het onderzoek bleek dat motivatie hebben om te willen sporten niet genoeg was om dit ook daadwerkelijk te doen. De onderzoekers maten hoe vaak mensen in een periode van twee weken aan lichaamsbeweging deden. Aan het begin van het onderzoek werden de deelnemers van het onderzoek willekeurig in 1 van de volgende 3 groepen in gedeeld.
een controle groep: hen werd gevraagd om bij te houden hoe vaak ze in de komende twee weken aan lichaamsbeweging deden. Vorodat ze naar huis gingen kregen ze de eerste 3 paragrafen te lezen van een willekeurig leesboek.
een motivatie groep: Ook zij kregen de opdracht om bij te houden hoe vaak ze de komende twee weken aan lichaamsbeweging zouden doen, daarnaast kregen ze een folder te lezen over de voordelen van lichaamsbeweging. Doel van de folder was om mensen te motiveren om te sporten.
een intentie groep: Deze groep kreeg dezelfde opdracht en dezelfde folder te lezen als de mensen in de motivatie groep, daarnaast kregen ze de opdracht om op te schrijven wanneer, waar en hoe laat zij de komende weken zouden gaan sporten.
Na het krijgen van deze instructies gingen de deelnemers naar huis.

Twee weken later kwamen de volgende resultaten binnen:

Elke maandagochtend word ik om
9 uur opgehaald voor een work out met
mijn moeder!

In de controle groep had 38% van de deelnemers in ieder geval 1 keer per week gesport, in de motivatie groep had 35% van de deelnemers in ieder geval 1 keer per week gesport, en in de intentie groep had maar liefst 91% van de deelnemers in ieder geval 1 keer per week gesport!

Door simpelweg op te schrijven wanneer, waar en hoe laat ze van plan waren om te gaan sporten, sportten de deelnemers in de intentie groep duidelijk meer.

Het onderzoek wat ik net beschreven heb is 1 van de vele onderzoeken waarin wordt gevonden dat het formuleren van een plan helpt om dit plan ook daadwerkelijk uit te voeren. Mensen die expliciet zeggen waar en wanneer bepaald gedrag gaat plaats vinden hebben een grotere kans om dit ook daadwerkelijk te doen!

Je kan dit idee toepassen op bijna elk doel dat je voor jezelf stelt, of het nou om gezond eten gaat, om huiswerk maken, schoonmaken of sporten: schrijf het bijvoorbeeld op in je agenda± tijd, plaats, hoe lang, en je zult zien dat het makkelijker wordt om je er daadwerkelijk aan te houden!

Schrijven jullie wel eens bewust iets op wat je nog moet doen omdat het zodra je het hebt opgeschreven makkelijker is om het daadwerkelijk te doen?

8 Comments

  1. Motiverende post! Ik ben op zich wel een doorzetter, dus ik doe meestal ook wat ik van plan was om te doen.

    Beantwoorden
    • Bente de Heij 25 juni 2013

      Wat goed van je! Ik heb er zelf soms nog wel moeite mee, vooral als het buiten slecht weer is…

      Beantwoorden
  2. Sandra 25 juni 2013

    jup, dit werkt echt lekker!

    Eigenlijk haalde ik deze tip al eerder uit een boek (Dromen, durven, doen) van Ben Tiggelaar. Echt een aanrader als je gewoontes wil veranderen! (en geen psychologie studeert :P)

    Beantwoorden
    • Bente de Heij 25 juni 2013

      Ik heb het zelf nog niet in praktijk gebracht maar ga dit zeker proberen:).
      Dat boek ken ik niet, zal er binnenkort eens naar kijken.

      Beantwoorden
  3. yolandetump 25 juni 2013

    Leuke post! Zelf heb ik een to do boekje waarin ik schrijf wat ik wil gaan doen en wanneer, dat werkt echt heel goed voor mij! Daarnaast kondig ik op mijn blog soms ook dingen aan die ik ga doen en dat motiveert met wel om het daadwerkelijk ook te gaan doen!

    Beantwoorden
    • Bente de Heij 25 juni 2013

      Ja zo’n to do lijstje is eigenlijk ook wat ze hier in het experiment deden. Ergens opschrijven van dan en zo laat ga ik dit doen. Blijkbaar werkt dat heel goed 🙂
      Haha ja, dat tweede herken ik ook: Als ik op mijn blog zeg dat ik iets ga doen dan moet ik dat natuurlijk ook wel écht doen!

      Beantwoorden
  4. Chelles Blog 28 juni 2013

    Wat een handige tip, daar had ik nog niet aan gedacht. Dit ga ik zeker toepassen bij letterlijk alles wat er ik moet doen. -xx

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge