Psychologie: Mere Exposure Effect

amsterdamMeestal vind ik een nummer dat ik voor de aller eerste keer hoor niet helemaal fantastisch. Zelf heb ik het idee dat dit vooral komt omdat ik hem dan nog niet mee kan blèren (iets wat ik heel graag doe) maar ik weet beter. Dit is namelijk een klassiek voorbeeld van het mere exposure effect, het fenomeen dat mensen een voorkeur hebben voor dingen waar ze mee bekend zijn. Dit fenomeen is waarschijnlijk niet helemaal onbekend voor jullie maar het leek me toch leuk om de oorsprong hiervan met jullie te delen. 

In de jaren 60 kwam een zekere Robert Zajonc met de term mere exposure effect. Dit naar aanleiding van een aantal experimenten die hij uitvoerde. Hij liet bijvoorbeeld respondenten nep Chinese tekens beoordelen. Naar mate hetzelfde teken vaker werd beoordeeld (door dezelfde persoon), des te positiever men werd.  Met andere woorden dus: het beter bekende plaatje werd positiever beoordeeld dan de onbekende plaatjes. Nu, zo’n 40 jaar is dat hele mere exposure effect wel genoeg bewezen, er zijn heel veel, net andere, experimenten gedaan of dit effect daadwerkelijk optreedt en psychologen zijn het er over eens dat bekende stimuli over het algemeen beter worden beoordeeld dan onbekende stimuli.

Dit is overigens ook iets wat men in de reclame wereld weet. Het simpel weg onder de aandacht brengen van hun product (waardoor jij het, bewust of onbewust vaker ziet) kan er voor zorgen dat je er  met een positiever gevoel naar toe kijkt. Er bestaat trouwens ook iets als ‘over exposen’, er kan een omslag punt komen waarbij het te vaak zien of horen van een bepaald bericht het gaat vervelen (bijvoorbeeld dat bepaalde liedje voor de 500e keer op de radio, in het begin heel leuk, maar nu mag er wel weer een nieuw nummer op!). Ook hier weten reclame mensen goed op in te spelen: na een bepaalde periode gieten ze de reclame weer in een nieuw jasje waardoor hij niet meer verveeld.

Wat je er aan kunt doen? Mocht je een bepaald product opeens vaak tegen komen, vraag je dan af waar dat vandaan komt. Is er een media campagne gaande omtrent het product? Waarschijnlijk wel. Op het moment dat je je daar bewust van bent kan je ook bewust bedenken of je het product wel of niet de moeite waard vindt. En dat is heel vaak de crux in psychologie: bewustwording. Wees je bewust van de manieren waarop je allemaal beïnvloed kan worden (of niet trouwens, het maakt mij namelijk geen drol uit of ik nou thuis kom met prodent of oral b tandpasta, dus kom maar op met al die tandpasta reclame’s, mij mag je beïnvloeden!).

Hoe bekend zijn jullie met het mere exposure effect?amsterdamP.s. ik vond dit nogal grappig van mezelf: vinden jullie deze foto nu niet veel leuker dan aan het begin van dit bericht? Dat komt dan vast omdat je hem al vaker voorbij hebt zien komen!

3 Comments

  1. Danielle 6 januari 2016

    Heel bekend, als marketing & reclame afgestudeerde was dit natuurlijk onderdeel van mijn opleiding. Het is natuurlijk ook dé reden dat reclame op social media/blogs zo vaak werkt. Het is een relatief goedkope manier om zoveel mogelijk je merk in beeld te brengen.
    Danielle onlangs geplaatst…De januari dip, hoe kom je hem door?My Profile

    Beantwoorden
  2. Charelle 6 januari 2016

    Leuk artikel Bente! Ik las hier toevallig gisteren nog iets over in The Happiness Project, heel interessant dat dit zo werkt! (:
    Charelle onlangs geplaatst…Introvert Issues – Wat is een introvert?My Profile

    Beantwoorden
  3. Noelle 6 januari 2016

    Super interessant, ik heb psychologie gestudeerd, international business (veel marketing) en werk nu in een mystery shopping bedrijf als project manager dus dit begrip is mij heel bekend, maar het blijft interessant hoe je het zelf in het dagelijkse leven ook elke keer meemaakt en des te leuker dat je het kan analyseren 🙂
    Noelle onlangs geplaatst…Minimalisme: kledingkastMy Profile

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge