Tips: doelen stellen

Twee weken geleden kregen mijn collega’s en ik een training. Er kwam van alles voorbij: doelen stellen, plannen, verwachtingen die jij en anderen hebben en het effect daarvan, verkooptraining.. Zoals jullie waarschijnlijk wel weten ik heb sociale psychologie gestudeerd en eigenlijk was de hele training weer een opfriscursusje van mijn studie. Super leuk en interessant om eens de theorie in de praktijk te zien. Ik besefte me ook meteen weer hoe blij ik ben met mijn keuze om (sociale) psychologie te gaan studeren! Ik vond de training namelijk super interessant en leuk, net als dat ik mijn studie super interessant en leuk vond ;). Hoewel één van mijn eerste blogjes ging over het stellen van doelen leek het me leuk om hier ook weer een opfriscursusje te geven.

Prachtig uitzicht op Amsterdam vanuit het gebouw
waar we onze training hadden!

Doelen stel je over het algemeen omdat je jezelf (of je bedrijf, of een prestatie) wilt verbeteren. Om een doel ook daadwerkelijk te kunnen behalen (en om gemotiveerd te blijven) zouden je doelen aan een aantal voorwaarden moeten voldoen (of nou ja moeten.. om doelen de meeste kans van slagen te geven en om gemotiveerd te blijven kun je je het beste aan deze voorwaarden houden). Aan de hand van een voorbeeld zal ik twee van deze voorwaarden beschrijven (nou moet ik er bij zeggen dat ik het lekker ga overdrijven om mijn punt wat kracht bij te zetten ;)).

Anne wilt graag afvallen. Ze schrijft in haar dagboek of op haar to-do lijstje: AFVALLEN! en onderstreept het nog eens flink. Anne begint met gezonder eten en meer te bewegen en, je raadt het al: ze valt af! Maar wanneer is Anne nou tevreden? Als ze een kilo is afgevallen? Twee? Tien? Wanneer kan ze dit doel van haar lijstje afstrepen? Hier komen we dus bij de eerste voorwaarde. Een doel moet meetbaar zijn. Dat wil zeggen: het moet meetbaar zijn wanneer je een doel behaald hebt. En het liefst zou specifiek mogelijk.

Oké, terug naar Anne die haar doel opschrijft in haar dagboek/to-do lijst. Anne is zich bewust van de ‘regel’ om meetbare doelen te maken en schrijft dus in plaats van AFVALLEN! in haar dagboek het volgende: Volgende week wil ik door middel van gezond eten en meer beweging 10 kilo zijn afgevallen. Een vrij gedetailleerd doel. Helemaal goed. Of toch niet? Ha, nee.. daar heb je me! Het volgende gebeurd: Anne begint met minder snoepen, genoeg groente en fruit te eten en 2/3 keer in de week te sporten. Een week later gaat ze op de weegschaal staan om er achter te komen dat ze haar doel NIET behaald heeft. Nou, daar ging de motivatie. Uit het veld geslagen gaat ze naar de dichts bijzijnde supermarkt en koopt een lekkere chocoladereep (+ drie zakken chips en een liter fles cola) die ze helemaal op eet en drinkt. Doei motivatie, doei doel!

Er ging dus duidelijk wat mis met het doel van Anne. Tijd voor de tweede voorwaarde waaraan doelen moeten voldoen. Je kan hem misschien al raden maar: doelen moeten realistisch zijn. Het is niet realistisch om binnen een week (en zonder crash dieet, hoewel het me met crashdieet ook vrij onrealistisch lijkt ;)) 10 kilo af te vallen. Daarnaast is Anne ook helemaal niet dik en hoeft ze helemaal niet zoveel af te vallen en zou ze dus nooit 10 kilo af moeten vallen (en ja, Anne is een totaal fictief persoon die ik zojuist heb bedacht.. nou en).

Goed, we gaan weer terug naar het moment dat Anne haar doel opschrijft: Over een maand wil ik door middel van gezonder eten en meer bewegen twee kilo af zijn gevallen. Anne gaat weer vol goede moed aan de slag met haar voornemens. Ze stopt met het eten van 5 koekjes bij de thee, en eet in plaats daarvan af en toe 1 koekje, eet genoeg groente en fruit en gaat netjes 2 à 3 keer per week een groepsles bij de sportschool volgen. Een maand later gaat ze weer eens op de weegschaal staan en holy moly: je gelooft het niet! Regenboog, eenhoorns, confetti en mooie muziek: Anne heeft haar doel behaald. Er gaat een dikke vette streep door haar doel heen en Anne zit is super trots op zichzelf dat ze haar doel behaald heeft!

En zo makkelijk is het dus. Doelen stellen ;). Er zijn nog wel een aantal andere ‘voorwaarden’  waar de goede voornemens aan zouden moeten voldoen maar dan wordt het helemaal zo’n lap tekst. dat komt een andere keer wel weer! Het aller belangrijkste is dus dat doelen meetbaar en realistisch zijn. Nu heb ik een voorbeeld als afvallen genomen omdat dat heel makkelijk is. maar het zo natuurlijk
ook zoiets simpels kunnen zijn als: ik wil per dag maximaal 10 minuten per dag tv kijken (oh nee, niet realistisch: een uur!). Of ik wil 1 keer per week een maaltijd helemaal zelf maken. Ik wil elke maand zoveel euro op een spaarrekening zetten of ik wil elke dag iemand een complimentje geven. Ik noem maar wat!

En, hebben jullie wel eens goede voornemens/doelen aan jezelf gesteld? Zo ja, voldeden ze aan deze voorwaarden?

9 Comments

  1. Irene Bienefelt 8 oktober 2014

    Leuk artikel! Liefs irene

    http://www.madebyirenelouise.blogspot.com

    Beantwoorden
  2. nathalieruiter 8 oktober 2014

    Als wat beter gaat met mijn voeten wil ik beginnen met sporten weer:D Mooi geschreven!!

    Beantwoorden
  3. Jenn 8 oktober 2014

    Goeie tips!

    Beantwoorden
  4. Esther 9 oktober 2014

    Heel handig en goed artikel, zeker leerzaam!

    Beantwoorden
  5. nailsbyfml 9 oktober 2014

    Bedankt voor de tips. Maar netzoals school, ik heb een bepaalde doel (wat op mn to do list staat die ik wil afhebben op de een of andere manier stel ik ze uit) maar ik die het niet…

    Beantwoorden
  6. remotereporter 9 oktober 2014

    Heel leuk artikel met handige tips! xx

    Beantwoorden
  7. Kiss & Make-up 9 oktober 2014

    Zolang je doelen realistisch zijn is het zeker niet moeilijk om ze te stellen en te behalen, heel inspirerende post 🙂

    Beantwoorden
  8. Window On My Wardrobe 9 oktober 2014

    Leuke post! Ik heb soms wil moeote met bepaalde doelen stellen. Zo wil ik 3 keer per week sporten, maar 2 keer lukt al amper. Er komen altijd zoveel onverwachte dingen voorbij (overwerken, plots bezoek in de avond, volgeplande job in bijberoep,…) Misschien is 3 keer dus niet realistisch met m’n drukke schema, maar ik zou het oh zo graag willen!

    X Sara

    Beantwoorden
  9. Sas 12 oktober 2014

    Leuk om te lezen! Erg handige tips, die ik zelf ook vaak al gebruik

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge