Jetlag: met deze tips kom je er sneller vanaf!

Heel leuk natuurlijk, die verre reizen, maar 1 van de grote problemen van zo’n verre reis is vaak het tijdsverschil en wat dat tijdsverschil met je doet. De welbekende jetlag. Sommige mensen hebben er niet zo veel last van. Ik ben niet zo iemand. Ik heb er heel erg veel last van. Zelfs het uurtje tijdsverschil van afgelopen weekend heb ik de afgelopen dagen flink gevoeld. Naar bed gaan ging lastiger, op staan werd helemaal een lastige zaak. Toch zijn er een aantal dingen die je kunnen helpen met het sneller afkomen van je jetlag. Vandaag tips die mij helpen!

Ik heb zelf het meeste last van een jetlag op het moment dat je terug de tijd in gaat. Met andere woorden: richting Zuid/Noord Amerika. Ik ben zelf ondertussen 5 keer richting Californië geweest, waar het tijdsverschil 9 uur is. Ik durf mezelf dus best wel een ervarings deskundige te noemen. De eerste keer wist ik niet wat me overkwam. Dit was naar New York, waar je ‘maar’ 6 uur tijdsverschil hebt met Nederland. Gesloopt van de reis kwamen we rond een uur of 1 (’s nachts) aan in het hotel. Meteen naar bed om vervolgens anderhalf uur later wakker te worden en niet meer te kunnen slapen. En nu?

Tips om van een jetlag af te komen

  • Tip nummer 1 is om zo snel mogelijk te proberen in het juiste ritme te komen. Als je dus in de middag aankomt op de plaats van bestemming (maar het al laat in de avond in Nederland is) moet je NIET GAAN SLAPEN. Ook niet even een half uurtje. Nee, wakker blijven is het devies. Wakker blijven tot het een redelijk schappelijke tijd is, ik probeer zelf altijd tot een uur of half 10 op te blijven.
  • Mocht je de mazzel te hebben om te kunnen slapen in het vliegtuig zou ik hier ook goed gebruik van maken (tenzij je laat in de avond aankomt, dan zou ik tijdens de vlucht wakker blijven ;)). Ik zelf kan helaas niet echt slapen in het vliegtuig (omdat ik bij elk hobbeltje denk dat we neer storten, maar dat is een ander verhaal).
  • Naast dat je zo goed en zo kwaad als het kan je slaap ritme zo snel mogelijk normaal wilt hebben zul je ook merken dat je op de raarste momenten honger hebt. Dit komt omdat je lichaam gewend is om rond bepaalde tijdstippen eten te krijgen. Probeer ook hier zo snel mogelijk een normaal ritme te creeëren. Ontbijt in de ochtend, lunch in de middag en een warme maaltijd in de avond.
  • Niet iedereen is er van, ik ben zelf enorm fan van melatonine tabletten. Melatonine is een lichaams eigen stof die je slaap ritme beïnvloed. Je kan ze bij elke drogisterij of apotheek kopen. Neem er 1 in voordat je gaat slapen en eventueel als je midden in de nacht wakker wordt en stop met de melatonine als je ritme is aangepast aan de nieuwe tijdzone.
  • Het is een beetje een open deur maar pas op met caffeïne. Drink niet een paar koppen koffie in de avond om wakker te bljiven, want het blijft langer door werken dan je lief is ;).
  • Pas je horloges aan aan de nieuwe tijdzone. Het is heel verlijdelijk om je horloge/telefoon op de tijd in Nederland te houden, maar zo blijf je maar denken ‘oh, het is nu X laat in Nederland’, het is beter om de nieuwe tijdzone te omarmen en niet aan de Nederlandse tijd te denken, daar heb je, los van dat je je vrienden en familie eventueel op dat tijdstip kan spreken niks aan.
  • Om wakker te blijven op het moment dat het nog geen bedtijd is raad ik je aan om lekker rond te gaan lopen. Zo kan je niet per ongeluk in slaap vallen en als je actief blijft, blijf je ook wat energieker én je wordt nog moeier voor het moment dat je wel naar bed mag!
  • Last but not least, doe het de eerste dagen een beetje rustig aan. Helemaal geen jetlag hebben zal toch niet lukken, je lichaam moet toch echt even wennen aan een nieuw ritme. Geef je lichaam daar ook even de tijd voor :).

Kortom, omarm je jetlag, je zal er sowieso last van hebben. Maar zorg dat je zo snel mogelijk aan het nieuwe ritme went door de nieuwe tijdzone te omarmen en je slaap en eet ritme er zo snel mogelijk op aan te passen. Bij grote tijdsverschillen kan het fijn zijn om melatonine te gebruiken om sneller van je jetlag af te komen en geef je lichaam de tijd om te wennen!

Heb jij nog een ultieme anti jetlag tip voor me?

7 Comments

  1. Jenn 30 maart 2017

    Geen tips hier, maar als ik ooit ga vliegen met een groot tijdsverschil ga ik hier zeker nog eens aan denken 🙂
    Jenn onlangs geplaatst…Lange Saunanacht in Sauna Embricana (DE)My Profile

    Beantwoorden
  2. Morgaine 30 maart 2017

    Ben er even doorheen gevlogen, gezien ik nog nooit zover ben gegaan, maar mocht dat zo zijn, weet ik de tips te vinden 😉

    X
    Morgaine onlangs geplaatst…BoekenweekMy Profile

    Beantwoorden
  3. Charel 30 maart 2017

    Goede tips hoor! Ik ben nog niet heel ver geweest maar ik heb al last van 1 uur tijdsverschil haha!
    Charel onlangs geplaatst…D-Shop proefparfumsMy Profile

    Beantwoorden
  4. Joor 30 maart 2017

    Wat een fijne tips !!! Ik heb niet echt een tip voor een jetlag omdat ik maar weinig heb gereisd 🙁

    Beantwoorden
  5. Nesrin 30 maart 2017

    Jij bent een echte jetlag queen!
    Ik ben wel een keer ver gevlogen maar qua tijd maakte het niet heel veel uit gelukkig.
    Nesrin onlangs geplaatst…Mijn verhaal over de pil komt in de krantMy Profile

    Beantwoorden
  6. Romy 31 maart 2017

    Goede tips! Tip 1 werkt bij mij altijd het beste, maar ook een rondje lopen is een goede. Zo sukkel je inderdaad minder snel in slaap.
    Romy onlangs geplaatst…25 dingen om te doen in de lenteMy Profile

    Beantwoorden
  7. Benthe 31 maart 2017

    Handige tips, de meeste doe ik inderdaad meestal op die manier :). Wat vervelend trouwens dat je telkens zo schrikt van hobbels tijdens het vliegen!

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge