Pijn is fijn?

Pijn is fijn. Ja, het rijmt. Maar de enige die dat bedacht heeft is wat mij betreft niet helemaal goed bij zijn hoofd. Nee, fijn kan ik pijn zeker niet noemen. Zoals de lezers van mijn blog wel weten ben ik sinds vorige week weer aan het vlammen in de sportschool. Ik doe nu met de grote jongens (Michael en een vriend van hem) mee. Minimale cardio (de fietstocht naar de sportschool toe is wat hun betreft wel genoeg), en vooral veel aan de ijzers sjorren tot je niet meer kan.

Oh. Mijn. God. Dit heb ik geweten hoor. Het hele vorige weekend heb ik als een soort macho man rond gelopen. Niet omdat ik me zo stoer voelde dat ik een krachtpatsertje aan het worden was: nee, ik had zo ongelofelijk veel spierpijn dat het niet mogelijk was om mijn armen te strekken. Om te janken. Ook de afgelopen week heb ik last van spierpijn gehad (al was het niet zo ernstig als vorige week). De pijn zelf zal ik niet snel als prettig omschrijven. Al betekend spierpijn natuurlijk wel dat je ergens mee bezig bent. Hoewel ik me dus liever niet voel alsof er een vrachtwagen drie keer over me heen is gereden kan een beetje (met de nadruk op beetje!) spierpijn geen kwijt. Ik wil namelijk wel sterker worden van mijn bezoekjes aan de sportschool.

Dus oké, misschien is degene die de uitspraak ‘pijn is fijn’ niet helemaal gek. Hooguit een fanatieke sportieve ras optimist Of natuurlijk één of andere masochist die een pak rammel op zijn tijd wel kan waarderen… Dat laatste ben ik overduidelijk niet. Pijn vind ik vooral heel kut. Al kan ik er mee leven als ik pijn heb door mijn krachtinspanningen (spierpijn dus). Progressie is wat ik wil en daar hoort spierpijn nu eenmaal bij. Al zorg ik er voortaan wel voor dat ik 5 dagen lang zo’n spierpijn heb dat ik niet eens normaal een tas kan dragen, dat lijkt me namelijk iets teveel van het goede.

Hebben jullie vaak spierpijn van het sporten, of nog goede tips om er sneller van af te zijn?

6 Comments

  1. Sas 15 maart 2014

    Ik heb ook wel eens spierpijn van het skaten…

    Beantwoorden
  2. Ruurdje 15 maart 2014

    Blijven bewegen, bijvoorbeeld door te gaan wandelen, fietsen of rustig hardlopen. Helpt vooral goed in combinatie met veel water drinken. Oh, en t wordt minder als je t vaker doet!

    Beantwoorden
  3. Dina 16 maart 2014

    Dat went op een gegeven moment wel (als je steeds door blijft gaan met sporten tenminste). Wat ik in het begin altijd deed (zo snel mogelijk) na het sporten, was een warme douche, dat blijkt te helpen tegen de spierpijn.

    Beantwoorden
  4. Céline S 16 maart 2014

    Blijven bewegen en altijd een rustdag nemen 😉

    Beantwoorden
  5. Bo Epke 16 maart 2014

    Ik ga zo snel mogelijk heel warm douchen als ik terug kom. Ik heb alsnog altijd spierpijn, als het minder wordt als je het veel doet betekend het inderdaad dat je niet echt vooruitgang boekt. Maar als ik niet douche dan is het de volgende dag nog veel erger. Beetje jezelf masseren onder de douche en misschien een youtube filmpje yoga doen? Dan stretch en ontspan je goed!

    Ik weet niet zo zeer of het helpt tegen spierpijn, maar zorg ook dat je wat aan proteïne eet binnen een uur na het sporten. Door het fitnessen ‘breken’ je spieren en proteïne zorgt er voor dat het sneller hersteld. Lijkt me dat het helpt tegen de spierpijn maar het zorgt er in ieder geval voor dat je spieren opbouwt.

    Beantwoorden
  6. Bente de Heij 25 maart 2014

    Bedankt allemaal voor de fijne tips! Gelukkig begint mijn lichaam er al aan te wennen: de spierpijn is lang niet meer zo erg als in de eerste week. 🙂

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge