Verandering van spijs doet eten

In het derde jaar van mijn studie Psychologie volgde ik het vak ‘Motivatie’. Eén van de colleges ging voor een deel over de motivatie van mensen om te eten (te veel, te weinig etc.). De hoogleraar vertelde ons toen het volgende: als mensen trek hebben in iets lekkers en ze nemen een bakje chips wordt de hartige trek tijdelijk gestild, maar niet de zoete trek. Andersom geldt het zelfde. Neemt met een zoete snack zal trek in zoetigheid verminderen maar hartige trek niet. Hij ging hier verder niet diep op in maar gaf wel als tip tegen te veel eten mee om maar 1 soort snack in huis te halen: of zoet of hartig maar NIET allebei omdat de kans op overeten dan groter is.

Ik koos voor hartig!

Ik vond dit zelf een interessant gegeven en heb het internet afgespeurd op zoek naar informatie over dit fenomeen. Uiteraard heb ik gevonden wat het is. Het heet sensory-specific satiety oftewel sensorisch specifieke verzadiging (denk bij sensorisch aan smaak, geur, aanblik van het voedsel etc). Door bijvoorbeeld iets hartigs te eten krijgen je hersenen een seintje door dat het genoeg hartigs heeft gehad, maar dat er nog wel iets anders gegeten kan worden. Je krijgt dus minder trek in het soort eten (in dit geval hartig) wat je op dat moment eet, maar de trek naar ander soort eten blijft gelijk. Dit ligt niet aan dat je hongergevoel of eetlust vergroot wordt, het komt omdat je verzadigingsgevoel vertraagd wordt.

Iedereen heeft wel eens een buffet mee gemaakt met allemaal verschillende soorten eten (bijvoorbeeld een kerst diner). Ik zelf eet altijd véééél meer bij zo’n buffet met verschillende gerecht dan als ik gewoon een avondmaal maak. En ik weet zeker dat ik niet de enige ben. Er is een gezegde dat het hele sensorisch specifieke verzadiging verschijnsel perfect omschrijft: Verandering van spijs doet eten.

Voor het college had ik hier nog nooit van gehoord en was ik me er dus ook niet van bewust. Nu ik me van dit verschijnsel bewust ben zal ik minder snel nadat ik iets hartigs gegeten heb ook nog iets zoets eten (tenzij er een groot buffet is, dan mag je teveel eten, toch?). En vandaar dit artikel: ik wil dat iedereen zich bewust is van dit verschijnsel. De tip van de hoogleraar blijf ik een goeie vinden: kies bij het doen van boodschappen óf voor hartige snacks óf voor zoete (of koop helemaal geen snacks, dan kom je helemaal niet in de verleiding) en maak het jezelf niet te moeilijk!

Hadden jullie wel eens van dit verschijnsel gehoord?

4 Comments

  1. Ingrid 18 juni 2013

    Nee, niet gehoord, maar wél zelf ervaren :)!

    Beantwoorden
    • Bente de Heij 18 juni 2013

      Ja, ik heb het ook vaak genoeg ervaren. Zelfs sinds ik weet dat je lichaam zo werkt 😉

      Beantwoorden
  2. yolandetump 18 juni 2013

    Ik heb nog nooit van het verschijnsel gehoord, maar het is wel logisch! Zo heb ik soms echt trek en wil ik perse chips, maar niet iets hartigs. Dan zeg ik ook altijd: dat vult niet! Eigenlijk heb ik daar dan gewoon geen trek in.

    Beantwoorden
    • Bente de Heij 18 juni 2013

      Het is inderdaad erg logisch. Wel goed om bij stil te staan als je een zak chips of iets dergelijks open trekt!

      Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge